Tadej Tufek, predsednik uprave Adria Airways, sodi v mlajši val predsednikov uprav velikih slovenskih podjetji. Pravzaprav v najmlajši - nedavno je dopolnil 33 let. Zaradi svoje odločnosti in jasnih pogledov, kljub letom, deluje zelo izkušeno. Verjetno so na to vplivale razmere in odgovornost, ki jo je skupaj z ekipo prevzel ob sanaciji slovenske letalske družbe. Tufek v zvezi s tem pravi: “ Ko se ladja potaplja, se vidi kdo ostane na njej in kdo jo je sposoben obrniti ter tudi rešit,” in doda: “Številke smo obrnili, na prvem mestu so sodelavci in finančni trendi. Treba pa je ostati v stiku z dogajanjem.” Finančni kazalniki torej kažejo, da je sanacija v Adrii Airways zaključena in so v fazi razvoja. Če se v krizi oblikujejo “junaki”, se v razvoju dokazujejo. Tega se zaveda tudi Tufek: “V letalstvu zelene veje ni. Ko enkrat rečeš, da si vse naredil, lahko pričakuješ, da se bodo kazalci obrnili navzdol. Takih primerov je bilo v naši panogi že kar nekaj. Nekateri boljejo delujejo v krizi, drugi v razvoju. Kombinacija obojega pa je najboljša.”
Verjetno je ena večjih dilem vsakega poslovnega liderja, kako izoblikovati svoj voditeljski stil, ki bo ustrezal situaciji v kateri se nahaja podjetje, panogi in gospodarstvu. O tem se bomo spraševali tokrat.
Na očeh javnosti
Poslovni liderji svoja znanja, veščine in stil brusijo pod skrbnim nadzorom deležnikov. Vsaka njihova poteza je pod drobnogledom različnih zainteresiranih javnosti in privoščijo si lahko le malo napak. V krizi, ko vladajo posebne razmere, se njihov voditeljski stil sicer lahko spreminja. Poskrbeti morajo za zniževanje stroškov, zmanševanje števila zaposlenih in stabilizacijo podjetja, hkrati pa paziti na to, da ne ustvarijo kulture strahu. Motivirati morajo najsposobnejše zaposlene, da verjamejo v njihovo vizijo in znajo producirati nove produkte in storitve, ki jih kupci sprejmejo, kar posledično ustvari pozitiven odziv pri različnih javnostih. Tufek se zaveda, da mora biti vodilni v podjetju lider: “Sodelavci morajo verjeti v vodilnega in pri njem prepoznati pozitivne lastnosti. Morajo ga spoštovati, pa ne v smislu avtokratstva, ampak na pozitiven način.”
|
Pomembno pa je tudi, da zaposleni in poslovno okolje vedo kaj lahko pričakujejo od poslovnega liderja. Vsaka menjava vodstva podjetja oziroma poslovnega liderja pomeni, vsaj začasno destabilizacijo in izgubo identitete podjetja, ko se privaja na drugega. Podobno je tudi, če lider preveč pogosto spreminja svoj stil liderstva. Tufek o svoji javni podobi pravi: “Vedno sem takšen, kakršen sem - torej naraven in se ne pretvarjam. Po stroki sem finančnik in morda so zato zame na prvem mestu rezultati in zadovoljstvo zaposlenih, ne pa zunanja podoba.”
Pet liderskih stilov
Za oblikovanje liderskega stila je osebnost poslovnega liderja sicer pomembna, ni pa odločujoča. Dobri voditelji se namreč prilagodijo razmeram in načinu, ki ga podjetje potrebuje na daljše obdobje. Če bi delovali le v skladu s svojimi osebnimi preferencami in vsak dan sproti, bi to v podjetje vneslo kaos. V obsežni raziskavi svetovnih poslovnih liderjev so ugotovili, da obstaja pet pristopov, v katere je lahko razdelimo način voditeljstva. To pa so: strateški pristop, ravnanje s človeškimi viri, pristop strokovnih znanj, pristop vnašanja sprememb in pristop delovanja v okvirih podjetja.
Pri pristopu strokovnih znanj lider poudarja predvsem eno od področji, ki ga želi spremeniti v konkurenčno prednost podjetja. Pristop delovanja v okvirih podjetja prinaša visoko stopnjo jasnosti delovanja in je primeren predvsem za podjetja, (npr. Banke), kjer je to nujno. Voditelj se usmeri predvsem na predvidljivost. Pri pristopu vnašanja sprememb pa je lider glavni vnašelec in vzpodbudnik sprememb na vseh nivojih podjetja. Ceni predvsem nekonformistične zaposlene, ki radi tvegajo.
Za to, da bi lahko ugotovili, v kateri mislelni okvir sodi Tufek, bi bila potrebna natančna metodološko zasnovana raziskava. Na podlagi njegovih odgovorov pa lahko nekoliko špekuliarm med dvema.
Poudarek na strategiji ali na ljudeh
Za strateški pristop je značilno, da postavlja voditelj na prvo mesto strategijo in njeno implementacijo. Njegov oz. njen pogled je usmerjen na prihodnost, bližnjo in daljno. Podrobne analize celotnega podjetja in njegovega poslovnega okolja, mu omogočajo določanje strateških ciljev in kar je še pomembneje - poti do njih. Prav to je postavljeno v središče liderjevega zanimanja. Med zaposlenimi ceni ljudi, ki jim lahko delegira operativno delo in tiste, ki imajo dobre analitične in planerske sposobnosti.
Tufek strategijo postavlja zelo visoko na prioritetni listi svojega dela: “Na prvem mestu sta vizija in strategija, ostalo pa je operativno delo. Če bi razmejil po odstotkih bi rekel, da je 70 odstotkov strateškega in 30 odstotokov operativnega dela. Sčasoma, ko se vzpostavi zaupanje do sodelavcev in sistem delovanja, pa je vedno manj operativnega dela.”
Vzpodbujanje posameznikov znotraj podjetja za njihovo profesionalno rast in bolj samostojno odločanje s strani poslovnega liderja je značilno za pristop ravnanja s človeškimi viri. Voditelj oblikuje skupne vrednote in vizijo, na podlagi katerih se menedžerji ali vodje posameznih oddelkov lažje odločajo. Lider, ki vodi na tak način, največ svojega časa posveti prav medosebnim odnosom, izboru kadra, analizi njihove uspešnosti.V timu najvišje vrednoti tiste kadre, ki so dlje časa v podjetju in se z njim poistovetijo.
Tufek na vprašanje, katero znanje je najpomembnejše za dobrega liderja, odgovori: “Prvo mesto vsekakor zaseda ravnanje z ljudmi, šele potem je stroka in vse ostalo.“ Za dober tim se mu zdi ključno, da se lahko sodelavci med seboj dobro ujamejo, opozori pa tudi: “Zelo hitro se lahko zgodi, da preide službeno razumevanje v prijateljstvo in to ni dobro. Odnos ne sme biti preveč strikten, hkrati pa ne preveč prijateljski. Prava mera pokaže, kdo je dober menedžer.” Poudari tudi pomen internega komuniciranja: “Na prvem mestu mora biti interno komuniciranje. Podobno kot v osebnem življenju, če stvari niso dobre navznoter, ti tudi zunanji vtis ne pomaga. Če imaš podporo ljudi znotraj podjetja, ti tega od zunaj nihče ne more vzeti. Dobri odnosi in energija se vidijo tudi izven okvirjev podjetja.”
Vsi našteti liderski pristopi imajo prednosti in slabosti. Prav pri vseh pa je pomembno, da znajo liderji oblikovati jasno vlogo in namen organizacije, skupne cilje, konsistenco in pripadnost. Tadej Tufek to gotovo zna, kar kažejo tudi rezultati. Ima liderski potencial, z izkušnjami in leti, pa bo kot dobro vino, le še boljši.
|
DEJSTVA O TADEJU TUFKU
|
|