Intervju za tokratni prispevek je bil najkrajši doslej, mi je pa pisanje gotovo vzelo največ časa. Drago Cotar, predsednik uprave Zavarovalnice Maribor, nas je sprejel z besedami: “Sem že upal, da vas ne bo!” Ne ravno najboljši začetek. V nadaljevanju se je sicer izkazalo, da je gospod čisto prijazen - nenazadnje nam je namenil svoj dragocen čas - kljub temu pa so bili njegovi odgovori kratki.
Je tak njegov stil komuniciranja? Je imel slab dan? Ni bilo prave kemije, ki je potrebna za zanimiv pogovor? Sem postavljala dolgočasna vprašanja? Ne vem. Predstavljam pa si, da je glede na to, da je že sedemnajst let na položaju predsednika uprave, sicer bolj strasten do tega, kar dela. Le tako namreč lahko prepriča zaposlene in okolico. Cotar pravi: “Edini način, da ljudi prepričaš, je, da izhajaš iz moči argumentov in ne iz pozicije moči. Kratkoročno se slednje mogoče obnese, dolgoročno pa je popolnoma neproduktivno.”
|
Zaveda se tudi pomena komuniciranja in pravi: “Sestavni del mojega položaja je tudi to, da predstavljam podjetje navzven. Komunicirati moram z vsemi zainteresiranimi eksternimi javnostmi - z mediji, zavarovanci, večjimi strankami in seveda delničarji ter lastniki. Logično pa je tudi, da se vsakodnevno srečujem z velikim številom sodelavcev. Mislim, da morata biti eksterno in interno komuniciranje približno enakovredno porazdeljena.”
Bistveno vprašanje, o katerem razmišljam tokrat, je, kako lahko poslovni lider ohrani navdušenje in strast do svojega dela in kako mora komunicirati, da lahko navdahne druge.
Ponovno odkrijte navdušenje
Sodoben način življenja povzroča vedno večji stres. Hiter življenjski ritem, hitro kroženje informacij, dosegljivost posameznika povsod in v vsakem hipu. Vse večji pritiski okolice, zahteve po učinkovitosti, odtujenost, pomanjkanje socialne podpore in vedno večja odgovornost posameznikov - sploh na vodilnih mestih - povzročajo naveličanost in pehajo v otopelost.
Cotar nakaže, kako je razporejena odgovornost, ko pravi: “Ko se človek odloči sprejeti funkcijo vodilnega, se mora zavedati odgovornosti. Včasih pa pride do paradoksalnih situacij. Imaš številne sodelavce, ki so formalno odgovorni, ob napakah pa vsi kažejo s prstom nate, saj ne prevzamejo krivde. Ko se nizajo uspehi, pa bi bili vsi radi v soju žarometov. Uspeh ima veliko prijateljev, neuspeh pa samo enega - tistega, ki se mu zgodi.” Ljudje znajo razočarati. Za uspešno liderstvo je treba v sebi ponovno prebuditi strast do dela, povečati energijo, kreativnost in pripadnost.
Alaram za prebujenje
Obstaja kar nekaj znakov v vedenju in občutenju, ob katerih se mora človek zavedati, da so potrebne spremembe. Lahko se počuti ujetega. Delo zanj ali zanjo vedno bolj izgublja smisel in ga oziroma je ne izpolnjuje več. Kljub nemiru pa posameznik oziroma posameznica ne zna narediti spremembe in opredeliti, kaj je narobe. Občutek dolgočasja je prav tako znak za alarm. Ljudje dan za dnem dosegajo cilje, vendar je zanje delo rutina, ki jim ne prinaša nobenega osebnega zadovoljstva. Včasih se ljudje tudi navadijo na stres v službi, vse pozitivne in negativne plati, ampak izgubijo sami sebe. Enostavno ne vedo več, kdo so, pozabijo na svoje želje in sanje.
Sreča je, ko so sposobni zaznati takšna občutja pri sebi in narediti spremembe dovolj zgodaj, da jih k temu ne prisilijo zunanji dogodki. Med slednje štejemo na primer zmanjšano uspešnost, izgubo delovnega mesta in za posameznika najhujše, ko stres iz akutnega preide v kroničnega in lahko povzroči bolezni - tako telesne kot duševne.
Načini za prenovo
Obstaja več načinov in poti za to, da človek ponovno najde strast do dela in vnese smisel v svoj vsakdan. Prav vsem pa je skupno to, da potrebuje čas za samorefleksijo. Nekateri si - v športnem žargonu rečeno - vzamejo “time out”, da ponovno odkrijejo svoje sanje ali pa se enostavno za nekaj časa posvetijo le osebnemu življenju. Težava lahko nastopi, ko že po nekaj tednih panično iščejo nove izzive le zato, ker se ne upajo soočiti sami s seboj in ne znajo živeti brez napetega urnika. Lahko pa se preprosto bojijo, da jih bodo v poslovnem okolju pozabili.
Drug način za obuditev strasti do dela je iskanje posebnega študijskega programa, kjer lahko človek spozna svoje motive in vedenjske vzorce ter motive drugih. Ali pa čas, ki ga vsak teden nameni sam sebi in razmišljanju. Dovoliti si mora pogled v preteklost, kaj ga je najbolj osrečevalo in ga napolnilo z energijo in kdaj se je počutil sam in nesrečen. Ponovno si mora postaviti najpomembnejše vrednote v življenju in ugotoviti, ali živi skladno z njimi. Razširiti obzorje in sam sebi priznati, kaj želi doseči - ne jutri, ampak v življenju. Vizualizirati prihodnost, kakšna bi bila, če bi živel ali živela idealno življenje.
Nekateri se znajo poglobiti sami vase, drugi poiščejo pomoč prijateljev, partnerjev ali poslovnih trenerjev. V prvih dveh primerih morajo paziti, da odnosa ne obremenijo preveč s samoiskanjem.
Pri komuniciranju merite na srce, ne le na razum
Le tisti vodilni, ki so čustveno vpleteni in zadovoljni s tem, kar delajo, lahko vzpodbudijo zaposlene, da jim sledijo. Vloga poslovnega liderja je, da vnese smisel. Ljudje želijo biti del nečesa večjega, želijo pripadati. Zato poslanstvo ne sme biti le stavek na papirju, ampak ga je potrebno vgraditi v komuniciranje in delovanje. Marsikateremu voditelju se zdi bistveno, da operira s številkami in podatki. Pri tem pa pozablja, da se človekovih čustev lahko dotakne z zgodbo. Zgodbe so že v davni preteklosti služile kot dober povezovalec. Tako je tudi danes. Katera športna ekipa praviloma doseže boljši rezultat? Tista, v kateri igra skupina dobro plačanih posameznikov, ali tista, v kateri se igralci povežejo v prijateljsko povezan tim? Pomen pripovedovanja zgodb in iskanja višjih ciljev seveda ni v zabavi in razvedrilu. Liderjevo komuniciranje mora biti je usmerjeno v akcijo. Poslanstvo mora znati spremeniti v cilje in posledično v rezultate.
Drago Cotar meni, da obstaja razlika med menedžerji in liderji ter jo opiše takole: “Liderji imajo več občutka za ljudi, menedžerji pa so bolj tehnokrati. Veliko se da naučiti skozi psihologijo. Če imaš liderstvo prirojeno, lahko deluješ bolj naravno, če pa je priučeno, potem se moraš ves čas truditi in biti skoncentriran, da počneš to, kar si se naučil.”
Zavedam se, da pride dan, ko človeku pade koncentracija in ni razpoložen. Zato tokrat nisem želela na podlagi enega kratkega pogovora analizirati liderskih potencialov predsednika uprave Zavarovalnice Maribor. Je pa to opozorilo za vse, da lahko en slab dan ustvari slab vtis, ki ga dobi o posamezniku eksterna javnost, še bolj občutljiva pa je interna javnost. Zato je pomembno, da človek na vodilnem mestu zna prebuditi navdušenje v sebi oziroma v trenutkih krize poiskati prave odgovore ali pomoč.
|
DEJSTVA O DRAGU COTARJU
|
|